Sposób na problemy z wątrobą

Kolejną substancją dzięki, której nasza wątroba czuje się lepiej są fosfolipidy (informacje o tych związkach zamieśćmy pod hasłem „wątroba fosfolipidy”). Źródłem fosfolipidów jest lecytyna. Otrzymuje się ją np. z żółtek jaj i olejów roślinnych (sojowy, rzepakowy etc.).

Jednym z najistotniejszych haseł w słowniku byłoby „wątroba dieta” i zaraz po nim „wątroba co jeść”, gdyż właśnie to co jemy znacząco w pływa na jej kondycję. Nasze posiłki powinny zawierać szereg witamin i substancji odżywczych, w tym cytrynę.

Źródłem fosfolipidów jest również lecytyna rzepakowa, uzyskiwana z oleju rzepakowego. Warto podkreślić, iż lecytyna rzepakowa zawiera 2x mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, niż sojowa. Lecytyna jest obecna w każdej komórce organizmu, jako składnik błon komórkowych i bierze udział w procesach przemiany materii, uczestnicząc w transporcie międzykomórkowym substancji. Pełni funkcje ochronne w wątrobie oraz poprawia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Już niewielkie ilości alkoholu mogą spowodować liczne uszkodzenia wątroby. Wątroba, w której metabolizowana jest większość alkoholu, reaguje na jego nadmierną podaż kolejno: stłuszczeniem (u 90% osób pijących intensywnie), zapaleniem (u 40% lub wg. innych autorów u 10-15%), zwłóknieniem a w końcu marskością (szczegółowy opis znajdziesz pod hasłem „wątroba objawy”), dlatego w trosce o nią ograniczmy picie alkoholu.

Cynaryna z ekstraktu z ziela karczocha pozytywnie wpływa na utrzymanie prawidłowego stężenia lipidów we krwi, dzięki czemu pośrednio sprawia, że cholesterol pozostaje na właściwym poziomie.