Jak wezwać pomoc kwalifikowaną?

Wezwanie pomocy kwalifikowanej nierzadko przerasta osobę dzwoniącą. Ze względu na towarzyszący jej stres związany np. z wypadkiem może być w szoku lub paraliżuje ją strach. Nie może wykrztusić słowa, ma „ściśnięte” gardło. Dyspozytor (czyli osoba, która odbiera telefon) ma za zadanie ułatwić taką rozmowę i przyjęcie zgłoszenia poprzez zadawanie pytań. Dzięki temu można wysłać odpowiednie służby do zdarzenia. Warto jednak wiedzieć jak wezwać fachowo taką pomoc. Zawsze na początku mówimy: co się stało? (np. wypadek samochodowy), gdzie się stało? (należy dokładnie określić miejsce zdarzenia – jeśli nie mam takiej możliwości należy dokładnie się rozejrzeć i opisać wszystko co widzimy dookoła), ilu poszkodowanych? (żeby dyspozytor wiedział ile wysłać ekip ratunkowych), jakie urazy? (należy „wizualnie” je określić, np. czy są osoby przytomne czy nieprzytomne, czy są dzieci i kobiety w ciąży, czy ktoś ma zakrwawioną głowę, itd.), następnie podajemy swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, numer telefonu, z którego dzwonimy) i czekamy na dalsze pytania od dyspozytora. Tak zgłoszony meldunek na pewno ułatwi działania służb ratunkowych, a nie jednej osobie może uratować życie.